Відвідування батьків удома.
Допомагає встановити зв'язок з усією сім'єю, з'ясувати
її загальну та педагогічну культуру, умови життя учня, його місце в сім'ї і
ставлення до нього старших, ознайомитися з досвідом батьківського виховання,
дати поради й домовитися про єдині вимоги до школяра. Деякі вчителі помилково
вважають, що відвідувати потрібно лише родини, діти з яких створюють певні
проблеми у школі. Безумовно, з батьками таких учнів слід передусім встановити
тісний контакт, проте відвідувати бажано сім'ї всіх учнів.
Відвідування сім'ї може мати різну мету: загальне ознайомлення з умовами життя,
встановлення єдиних вимог школи і сім'ї до учня, допомога в організації режиму,
обговорення з батьками відхилень у поведінці дитини і вжиття необхідних заходів
щодо їх запобігання та подолання, залучення батьків до участі в роботі школи,
вивчення досвіду виховання в сім'ї та ін. Перш ніж відвідати родину, треба мати
початкові відомості про неї та її зв'язки зі школою (особиста справа учня,
класний журнал, бесіди з учителями, із самим учнем), відтак з'ясувати основні
дані про самого учня, його успішність, поведінку, стосунки з учителями,
товаришами. Не обійтися без ознайомлення з педагогічною літературою, у якій
розкрито мету відвідування сім'ї. Бажано відібрати й порекомендувати батькам
літературу відповідно до теми бесіди, яку проводитимуть із ними.
Успіх відвідування сім'ї залежить не лише від сумлінної підготовки, а й від
поведінки вчителя. Із самого початку зустрічі з батьками необхідно створити
атмосферу довір'я й доброзичливості. У сім'ях, які не мають систематичного
зв'язку зі школою, візит учителя розглядають як сигнал біди, батьки
насторожуються, готуються до захисту дитини. Тому, завітавши в сім'ю, слід
одразу ж «зняти» будь-яку настороженість батьків. Бесіду про дітей починають із
позитивних сторін їх характеру й поведінки. Залучаючи батьків до бесіди,
поступово переходять до обговорення негативного в поведінці учня. Свої судження
про нього слід висловлювати спокійно, тактовно, наводячи незаперечні докази й
уважно слухаючи пояснення батьків.
Установлення істинного стану справ дає змогу накреслити спільний план дій школи
й сім'ї, домовитися про взаємне інформування про досягнуті успіхи й труднощі.
Ознайомлення з побутовими умовами життя учня сприяє уявленню педагога про
характер, інтереси та нахили дитини, її ставлення до батьків, старших і
молодших членів сім'ї.
Бажано також вести спеціальний «Щоденник спостережень сім'ї учнів», у якому час
від часу робити короткі записи. На основі систематизації одержаних даних
доцільно скласти «Педагогічний паспорт сім'ї», у якому занотовувати
найхарактерніші для кожної конкретної сім'ї відомості. Форма такого «Паспорту»
цілком довільна, і він не є сталим документом. «Педагогічний паспорт сім'ї»
оновлюється, доповнюється впродовж усього періоду навчання дитини у школі.
Загальне ознайомлення з умовами життя учня вдома можна проводити за такою
схемою:
- Прізвище, ім'я учня, клас.
- Склад сім'ї.
- Де й на якій посаді працюють батьки та інші члени сім'ї (якщо вчаться – де саме).
- Матеріальне забезпечення сім'ї.
- Квартирні умови.
- Культурний рівень сім'ї (освіта, які читають газети, журнали, наявність телевізора, радіо, бібліотеки та ін.).
- Режим дня школяра.
- Чи облаштоване робоче місце учня.
- Хто і як здійснює контроль за виконанням режиму.
- Трудове виховання в сім'ї.
- Хто із членів сім'ї допомагає учневі.
- Які заходи заохочення й покарання вживають до дитини.
Запрошення батьків до школи. У разі необхідності вчитель запрошує
батьків окремих учнів до школи на розмову. Під час бесіди з ними дуже важливо
дотримуватися педагогічного такту, створити атмосферу доброзичливості, довір'я.
Щоб викликати батьків на відвертість, треба розмовляти з ними про учня
наодинці, переконати їх у конфіденційності розмови. Така бесіда буде корисна і
для вчителя, і для батьків. Педагог відповідає на запитання батьків, висловлює
їм свої вимоги. Батьки отримують корисні поради й допомогу від педагога,
переконуються в його уважному ставленні до них, турботі про їхню дитину. У
такій розмові педагог має бути особливо тактовним, пам'ятаючи, що надмірне
акцентування на недоліках учня викликає в батьків насторогу, неприязнь, навіть
якщо вони відчувають, що він має рацію.
Провідною формою роботи з батьками, яка характеризується значною педагогічною
доцільністю, є батьківські збори.
Класні батьківські збори є важливим колективним видом роботи класного керівника
з батьками учнів. Їх проводять 1–2 рази на семестр. Такі збори сприяють
формуванню громадської думки батьків, об'єднанню їх в єдиний колектив.
Тематика зборів визначається загальними завданнями виховання, умовами
навчально-виховної роботи в класі, рівнем загальної культури та педагогічного
кругозору батьків. Збори можуть відбуватися у вигляді лекцій або доповідей
класних керівників, виступів самих батьків та обміну досвідом виховної роботи з
дітьми, із залученням учнів, показом їхніх класних робіт і художньої
самодіяльності, демонструванням кінофільмів.
Підготовка зборів залежить від змісту й форми їх проведення. Готуючись до них,
класний керівник визначає порядок денний; продумує форму їх проведення та
визначає осіб, відповідальних за підготовку; безпосередньо готує збори
відповідно до наміченого плану (доповідь, виступи батьків, учителів та учнів,
організація виставки, підготовка рішення зборів); забезпечує явку батьків на
збори. Крім добре оформлених оголошень у школі, в місцях роботи батьків, слід
своєчасно надіслати спеціальні запрошення додому. Їх оформляють самі учні. У
запрошенні зазначають ім'я, по батькові та прізвище обох батьків, час, місце й
порядок денний зборів.
Учитель ще до зборів повинен поговорити з окремими батьками, звернути їх увагу
на виставку дитячих робіт, стенди з літературою, спеціально випущену
стінгазету. Доповідь або виступ учителя слід виголошувати вільно. Зважаючи на
особливості аудиторії, учитель має бути тактовним, не допускати повчального
тону, різкості у критиці помилок. Якщо збори проводять у формі обміну досвідом
виховання дітей у сім'ї, треба уважно і спокійно вислухати всі виступи і
зауваження батьків. У заключному слові вчитель тактовно відповідає на запитання
й висловлює конкретні пропозиції. Рішення, прийняті батьківськими зборами,
стосуються і батьків, які з тих чи тих причин не змогли прийти на збори. Тому
при зустрічі з ними вчитель повинен ознайомити їх зі змістом зборів та
прийнятими рішеннями.
Подібну підготовчу роботу проводять і перед загально шкільними батьківськими
зборами, на яких обговорюють питання, що стосуються всіх батьків: про підсумки
навчально-виховної роботи з учнями за півріччя або навчальний рік, про літній
відпочинок школярів тощо.
З метою пропаганди педагогічних знань серед батьків організовують бесіди й
лекції на педагогічну тематику. Їх проводять або для батьків учнів одного
класу, або окремо для батьків учнів початкових класів, середніх і старших
класів, що дає змогу враховувати вікові особливості дітей. Ці заходи ефективні
лише тоді, коли спираються на конкретні факти, проілюстровані цікавими
прикладами з питань сімейного виховання.
Глибшому пізнанню методики сімейного виховання сприяють тематичні вечори й
вечори запитань та відповідей, на які запрошують працівників правоохоронних
органів, лікарів та інших фахівців, причетних до проблем виховання
підростаючого покоління.
Для педагогічної пропаганди серед батьків використовують також диспут. Він
найприйнятніший за умови, що в класі або в школі сформувався дружний
батьківський колектив і кожен може відверто висловитися стосовно обговорюваної
проблеми. Диспут не лише збагачує батьків знаннями з педагогіки, більш тісним
контактам з учителями, а й створює додаткові можливості для врахування
індивідуальних особливостей батьків при засвоєнні ними педагогічної інформації.
Для пропагування педагогічних знань практикують конференції, на яких
батьки обмінюються досвідом сімейного виховання з певної проблеми.
В останнє десятиліття виникли нові види виховної роботи, що передбачають
активну співпрацю з батьками під час їх проведення. Це передусім усні журнали,
прес-конференції, зустрічі «за круглим столом», батьківські університети,
виконання батьками практичних завдань, ознайомлення з педагогічною літературою,
перегляд фільмів на педагогічні теми, вечори сімейних традицій, виставки «Світ
захоплень нашої сім'ї», прикладної, декоративної творчості, родинних альбомів,
колекцій, випуск тематичних газет. Використовують також інші традиційні й
нетрадиційні види пропагування педагогічних знань. До нетрадиційних належать:
педагогічний десант (виступи педагогів на підприємствах); дерево родоводу
(зустрічі поколінь); у сімейному колі (індивідуальні консультації, зустрічі з
лікарями, психологами, юристами); родинний міст (зустрічі з батьками та
обговорення проблем виховання); народна світлиця (звернення до народних
традицій); день добрих справ (спільна трудова діяльність педагогів, батьків і
дітей); вечір великої розмови (участь педагогів, батьків, учнів в організації
відпочинку, ігри, вистави та ін. (альбом-естафета «Як ми відпочиваємо» – досвід
організації відпочинку в родині); дискусійний клуб; клуб послідовників сім'ї
Нікітіних; клуб «Сімейних традицій»; сімейна скринька (з досвіду родинного
виховання); аукціон ідей сімейної педагогіки; батьківський ринг (вирішення
педагогічних ситуацій); батьківська школа (клуб, у якому проводяться диспути,
обмін досвідом, випускаються газети, бюлетені та ін.); азбука родинного
виховання (обговорення проблем виховання, виступи спеціалістів); дні довіри
(консультації різних фахівців); сімейні свята в класі (спільні святкування днів
народження дітей, календарних, народних свят).
Відповідну роль у педагогічному навчанні батьків відіграє їх самоосвіта –
читання науково-популярної літератури з питань сімейної педагогіки, тематичні
радіо – й телепередачі. Щоб привчити батьків до систематичного читання
педагогічної літератури, яка сприятиме підвищенню їх педагогічної культури,
бажано на батьківських зборах практикувати обговорення актуальних статей і педагогічних
ситуацій. З цією метою можна скористатися рекомендованою літературою, а також
матеріалами журналу «Все для вчителя», «Сім'я», «Наша дитина» тощо.
Велике розмаїття організаційних форм педагогічного всеобучу батьків у
сучасних освітніх закладах. Доцільно виділити такі:
- колективні: лекції, конференції (з обміну досвіду родинного виховання, з обговорення педагогічної літератури, періодичної преси з питань сімейного виховання), диспути, дискусії, «круглі столи», вечори запитань і відповідей, дні взаємних претензій, дні відкритих дверей, кінолекторії, інформаційні стенди;
- індивідуальні та групові: консультації з проблем родинно-сімейного виховання, бесіди, відвідування сімей, листування, індивідуальні дні, зустрічі з батьками; педагогічні доручення батькам;
- диференційовані: вечори сімейних традицій; виставки («Світ захоплень нашої сім'ї», «Кулінарні вироби членів сім'ї»), декоративно-прикладної творчості, родинних альбомів, колекцій; випуск тематичних газет («Дозвілля родини», «Професії батьків», «Моя сім'я», «Спорт у родині»); конкурси, зустрічі поколінь, дискусійні клуби, відкриті уроки, проблемні мости тощо.
Значної уваги заслуговує створення консультативних
пунктів з питань виховання дітей та підлітків. Такі пункти доцільно
організовувати при школах із залученням до роботи в них педагогічних кадрів
вищої кваліфікації, шкільних психологів, працівників правоохоронних органів,
соціальних педагогів, лікарів-дієтологів та інших спеціалістів, від яких батьки
могли б отримати компетентні консультації з хвилюючих їх питань.
Взаємодія сім'ї та школи: залучення батьків до життя школи, їх освіта; узгодженість
у підході до дитини; кваліфікована допомога та підтримка в складних
педагогічних та життєвих ситуаціях; інформованість батьків про шкільне життя,
про освітній процес, про всі можливості, які сім'я може використовувати для
освіти своєї дитини, справедливе розв'язання конфліктів – усе це найважливіша
умова авторитету школи серед.батьків.
Таким чином, стратегія взаємодії сім’ї та школи – велика педагогічна проблема,
це система, що поєднує зусилля великої кількості людей: педагогічного
колективу, батьків, соціальних партнерів школи, адміністративного апарату – для
розв'язання великої кількості конкретних задач.